8 Ağustos 2015 Cumartesi

Cusco & Machu Picchu

Cusco'nun kendisi de Arequipa gibi koloniyel mimarisi, modern ve geleneksel yaşamın bir arada yer alması, taş sokakları ile başlı başına gezmeyi hak etse de beni buraya getiren birinci neden Cusco'ya 90 km uzaklıktaki ünlü Inka antik şehri Machu Picchu. 1540 yılında inşa edilen şehir 100 yıl hizmet verdikten sonra kıtada başlayan İspanyol işgali nedeniyle kayıplara karışmış ta ki 1900'ların başında tekrar keşfedilene kadar. Cusco buraya gitmek için birinci durak.

Arequipa'dan yine bir gece yolculugu ve terminale sabahın erken saatlerinde varış. Terminalde 1-2 saat uyuklayıp önce otobüsle tarihi merkeze yakin bir yere gelip sonra yürüyerek kalacagim hostele gittim. Hostel hafif yokuşta olunca yoruldum bayağı.

Ilk 2 gunu Cusco icinde geçirdim. Şehrin ana meydanı Plaza de Armas herkesi kendine çekiyor adeta. Çevresindeki binalarla (en önemlisi Catedral), kırmızı kiremitli evlerin manzarası ile zaman geçirmesi gayet keyifli bir meydan. Meydana yürüyerek 5-10 dakika uzaklıktaki Central Mercado hem gezmek hem de karın doyurmak için mükemmel bir yer. Kocaman bardak sütlü kahve 2,5 TL, yumurtalı yada süt kaymağından yapılan sandviçler 1-1,5 TL. Bir de yoğurtçu vardı. Tatlı yoğurtlarını meyveli, ya da içine bilimum şeyler atarak servis ediyorlar. Her gün 1 kere uğradım buraya da. Bu arada bizim klasik yoğurdumuz maalesef Latin Amerika'da yok. Hafif sulu ve çoğunlukla şekerli, meyve aromalı. Turistik olan bu pazarın bir sokak ilerisinde tamamen lokal insanların pazarı başlıyor. Yiyecekler çok çekici gözükmese de gezmek için muhteşem..

Gittiğimin ertesi günü şehirde festival vardı. Yerel kıyafetler içinde çocuklar, büyükler müzikler eşliğinde önce yürüyüş yapıp sonra Plaza de Armas'da dans gösterileri yaptılar. Şanslı bir günümdeydim.

Tabi bu arada Machu Picchu'ya nasıl gideceğimi araştırdım, gitmesi o kadar kolay değil maalesef. Çünkü her halukarda öncelikle Machu Picchu'nun bulunduğu dağın dibinde yer alan küçük kasaba Aguas Calientes'e ulaşmak gerekiyor ki buraya araba ile ulaşım yok. Degisik alternatifler var. Birinci alternatif 3-4 günlük inka yolu; bunu mutlaka turla yapmanız gerekiyor ve günler öncesinden tükeniyormuş. Zaten ucuz da değil. İkinci yol Cusco'dan trenle Aguas Calientes'e gitmek. Ama tren biletleri de yabancılar için 150-200 usd civarı. Yerliler için çok ucuz tabiki. En ucuz yöntem otobüsle Santa Maria kasabasına, sonra Santa Elena kasabasına sonra da Hidroelektrik denlen barajın yer aldığı yere ulaşıp (3 ayrı araçla) ondan sonra tren raylarını takip ederek yürüyüp Aguas Calientese ulaşmak.Yol masrafı bu şekilde gidiş geliş 60 sol'a (yaklaşık 50 TL) geliyor. Bu arada turistler için direk Hidroelektrik'e kadar giden otobusler de var, gidiş geliş 70 sol. Ben lokallerin kullandığı araçlarla gitmeye karar verdim. Hidroelektrikten sonra yürüme mesafesi ise en az 2,5-3 saat.

Sabah 8 otobüsü ile önce Santa Maria'ya gittim, 6 saat sürdü. Yollar kötü olunca ve otobüs her yerde durunca yol kısa da olsa uzun sürüyor yolculuk. Zaten Latiin Amerikalılar ağır kanlı insanlar. Sonra Santa Elena minibüsü, sonra Hidroelectrica minibüsü derken Hidroelektrica'ya vardığımda saat 4'tü. Gece karanlığı basmadan Aguas Calientes'e varayım diye hızlı adımlarla yürümeye başladım tren raylarını takip ederek. Neyseki hızlı gidince başka gezginleri de gördüm. 3 çocuklu bir Alman çifte rastladım. En büyüğü 5-6 yaşlarında, en küçüğü kucakta. Yaklaşık 4-5 saattir yürüyorlarmış. 1 yıldır da Güney Amerika'da geziyorlarmış. Azim, cesaret, emek ne derseniz bu çiftte var :) Neyse, tren yolu orman içinde olduğundan oldukça keyifli bir yürüyüş oldu benim için. 6:30 gibi kasabaya ulaşıp bir hostele yerleştim. Ilk baktığım hosteller cok pahalıydi. Dormitory.ye 40-50 soles dediler. Sonra 25 solese tek kişilik gayet temuz bir hostel buldum merkezde. (30 dedi 25.de anlastık) Aguas Calientes sadece Machu Picchu'ya çıkacak turistlere hizmet veren bir kasaba desem yanılmış olmam sanırım. Oldukca turistik ama bir özelliği yok.

Bu arada  Arjantin ve Şili'de beraber gezdiğimiz Caroline ile whatsup'da mesajlaştık. O da burdaymış, turla gelmiş. En son konuşmamızda soyuldugunu anlatmıştı. Yarın birlikte çıkarız Machu Picchu'ya diye yazıştık. Aksam bişeyler atıştırıp yattım. Sabah erkenden 4.30'da buluştuk. Bana yaşadığı hırsızlık olayını anlattı. Otobüste uyurken koltuğun altına koyduğu çantasından kamerası, parası, pasaportu çalınmış. Burdan Lima'ya gidip orda pasaportunu alacakmis. Bu arada 30 dakika kadar yürüdükten sonra kontrol noktasına ulaştığımızda şok oldum çünkü bileti Aquas Calientes'den almam gerekiyormuş. Herkesin elinde bilet bir bende yok. Bayağı geniş davranmışım. Caroline ile yukarıda bulusuruz dedik. Ben dönüp bileti merkezden alıp tekrar kontrol noktasına geldim. Sonra 1 saat daha yürüyerek yukarıya, girişe ulaştım. Aguas Caliantes'in rakımı 2000 metre civarı, Machu Picchu ise 2500 metre ciraında yer alıyor. 7:15 gibi ordaydım. Giriş zaten 7 imiş. Girişte Carolini gördüm. Tur ekibini görünce onlara katılmış. Onu orda bırakıp ben Machu Picchu dağı icin devam ettim. Dağ ise 3000 metre civari, girişi ayrı. Çıkmak 1.5 saati aldi yaklaşık. 3-4 saattir yürüyünce oldukça yoruldum ama manzara buna değdi. Ilk çıkanlar 15-20 kişi kadar oluna orada kalıp 20-30 dakika kadar manzaranın tadını çıkardım. İnerken 40-50 kişi olmuştu bile. İniş ise 45 dakika sürdü. Sonra tarihi şehrin içine girip taş binaların arasında dolaştım. Machu Picchu'yu yukarıdan bütün olarak görmek daha etkili. 1 gibi dönüşe geçtim. 2 gibi hosteldeydim. Aslında ilk başta amacım aynı gün dönmekti ama yorgunluktan ölmüştüm. Bugünü de burada geçirmeye karar verdim. Direk duş alıp yattım, 2 saat kadar uyumusum.

Ertesi günü aynı yolu tersten gittim. Aksam 6-7 gibi Cusco'da hosteldeydim. Ertesi günü Cusco'da sakin bir gün geçirip hem biraz dinlenmiş oldum. Hemde sonraki günler icin plan yaptim. Artık yeşil doğadan çöllere gitme zamanı, sırada Ica, Huacachina var..